Alimentatia pentru echilibrarea hormonala: Fitoestrogenii din farfurie

In urma cu vreo doi ani, am facut o nefacuta.

Simteam eu ca am ceva in plus prin burta. Suspectam ca e un fibrom asa ca am tot amanat controlul ginecologic cateva saptamani, poate luni de zile. Cand burta mea incepuse sa semene cu o sarcina incipienta si hainele nu mi se mai asezau cum trebuie, m-am infuriat: totul pana la ingrasat!

Controlul medical s-a transformat intr-o interventie de urgenta. Aveam in burta un chist ovarian de dimensiunea unui copil mai mic care a fost indepartat cu tot cu ovarul stang pe care il invadase aproape complet.

In urma pataniei, am tras 3 concluzii:

  • am un inger pazitor super eficient care a avut grija de mine in ciuda caposeniei mele si nu a permis chistului sa se sparga in burta mea
  • am un medic ginecolog cu super-puteri care a reusit sa scoata laparoscopic bula din burta mea si sa ma puna pe picioare in mai putin de 24h (recomand in privat oricand aveti nevoie)
  • a treia concluzie este obiectul textului de astazi: am o secretie de estrogeni dubioasa pe care trebuie sa o echilibrez daca vreau sa inaintez in varsta frumos.

Estrogenul este “hormonul femeilor” (desi este prezent intr-o cantitate mai mica si la barbati) si este produs de ovare in cea mai mare parte a sa. Este responsabil cu dezvoltarea caracterelor sexuale feminine, joaca rol in aparitia menstruatiei si implicit in reproducere, plus o multe de alte chestii complicate cu care nu are sens sa ne incarcam acum memoria.

Esential este ca estrogenul e super important, iar atunci cand secretia lui scade sau oscileaza (din cauze mai putin obisnuite la mine sau in premenopauza la oamenii care nu cresc baloane in burta), organismul o ia putin razna.

via GIPHY

Cand am inceput sa experimentez simptome care pareau hormonale, am presupus ca estrogenul meu este sub nivelul normal (ceea ce ar fi fost logic avand in vedere ca este produs de ovare, iar eu aveam o fabrica in minus). Insa toate sursele pe care le-am consultat sustin ca la indepartarea unui sigur ovar, secretia de estrogeni nu scade, functia fiind cumva preluata cu succes de restul organelor care au acest rol. Estrogenul e produs, pe langa fabrica mare din ovare, de alte cateva mici fabricute care isi cresc cu aceasta ocazie activitatea: de glandele suprarenale, cele care produc si hormonul de stres, dar si de tesutul adipos.

Aici sunt eu. Compensez. Ceea ce ar fi bine. Daca n-ar fi rau. Pentru ca momentan, ceea ce am constatat este ca suprarenala mea produce, cot la cot cu extra-estrogenul meu, si niste cortizol bonus. Asa ca am uneori niste crize de furie la care ma trezesc uitandu-ma mirata, neputincioasa si rusinata. Nu-mi vine sa cred ca sunt eu, dar nu gasesc butonul de oprire. E bine totusi ca pot da vina pe hormoni.

In consecinta, pentru ca am cortizol si estrogenul danseaza, s-a nascut un strat de grasime abdominala sub forma de colacel. Asta, saraca, vrea sa faca treaba unui ovar. Imi vine sa-i spun sa-si ia talpasita, mai bine deloc decat cu ea, dar ea se tine tare, nu cedeaza la nimic. Deocamda. Dar ii venim noi de hac.

Bonus, pentru ca stiu ca a inceput sa-ti placa si daca ai rezistat pana aici inseamna ca ai patit-o si tu.

  • Variatiile de estrogen produc migrene.
  • Scaderea estrogenului duce la scaderea productiei de elastina si colagen.

via GIPHY

 

  • …si a libidoului

via GIPHY

  • Ar mai fi si alte efecte nesuferite, dar ajunge cu vestile proaste. Sau aproape. Mai am doar una, pe care trebuie sa o mentionez pentru ca se leaga de sistemul imun, vesnica mea obsesie. Grasimea nascuta in zona abdominala este asociata cu inflamatia cronica. Nu mi-e clar – nici mie, nici cercetatorilor – care anume este cauzata de cine, important este ca apar impreuna. Ceea ce ar lega inca o data sistemul endocrin de inflamatiile cronice si bolile autoimune. In the end, toate drumurile duc la medicina functionala, despre care am tot scris.

Un articol excelent si mai detaliat despre modificarile endocrine care se declanseaza in premenopauza, poti gasi aici.

Solutia pentru echilibrare estrogenilor

Am eu nebunia asta ca totul se poate regla din alimentatie. Stii cum e, speranta moare ultima. N-o fi asa. Dar parca nici cu mainile in san nu-mi vine sa stau. Plus ca am vazut si am tot citit despre rezultatele spectaculoase ale schimbarii stilului de viata incat nu pot sa nu caut raspunsuri in farfurie.

Am ajuns asadar la fitoestrogeni, componente din plante care mimeaza prezenta estrogenului in organism. Practic, in loc sa-l produci, il mananci, eliberand organismul de povara fabricarii unei parti din productia zilnica. Ii gasim in:

  • alune si seminte uleioase (seminte de in, susan, floarea soarelui)
  • soia si derivate din soia, fasole
  • ceai verde, sunatoare
  • marar, oregano
  • rodie
  • nuca de cocos
  • struguri rosii
  • usturoi, ghimbir, telina

Cateva mentiuni despre fitoestrogeni

Sunt sigura ca lucrurile nu sunt atat de simple pe cat par. Discutii legate de siguranta folosirii fitoestrogenilor ca terapie in dereglarile hormonale se intind pe mii de pagini. Eu cred ca si de aceasta data natura a pus multe mecanisme de protectie in creatia sa, mecanisme pe care inca nu le intelegem complet. As recomanda prin urmare consumul fitoestrogenilor in forma lor naturala, in matricea lor proiectata de natura, si nu in pastile si suplimente.

Documentandu-ma pentru acest material, am aflat ca este bine sa nu oferim alimente bogate in fitoestrogeni copiilor. Sigur ca putin marar intr-o mancare de mazare nu va afecta secretia de estrogeni, dar produsele de soia poate ca da.

Studii recente au aratat ca si creierul poate produce o cantitate mare de estradiol, precursorul estrogenului, motiv pentru care ar fi util, poate, sa ne amintim ca in the end totul „porneste de la cap” si ca o minte echilibrata este sursa unui corp armonios din toate punctele de vedere. Sigur ca alimentatia ajuta si miscarea fizica este benefica, dar eu sunt sigura ca numai cu o minte linistita si optimista poti aborda aceasta problema eficient – adica prin constientizarea cauzelor si initierea cu rabdare a planului de „atac”. Recunosc ca mie mi-e mai usor sa vorbesc, pentru ma confrunt cu aceste probleme cu 20 de ani mai devreme si am inca resursele energetice pentru a preintampina cu forta si entuziasm. Totusi, sunt sigura, nu e niciodata prea tarziu sa incepi sa faci schimbari pozitive in viata ta – incepand cu trupul si pana la suflet ;).

Cu drag,

Oana

PS: inca un articol excelent aici (in ciuda titlului)

 

SHARING IS CARING 😉

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *