Prietenii intestinului tau: Despre regimul piticilor roz

prebiotice

Sper si cred ca voi ajunge sa traiesc in aceasta viata momentul in care medicina holistica si cea moderna vor da mana spre beneficiul pacientilor. Optimismul meu nu este complet nebunesc – un prim pas a fost facut. Am ajuns toti la concluzia ca alimentatia joaca un rol vital in sanatate si preventie. Da, iti vine sa razi, acum pare o axioma, dar in urma cu numai cativa ani mancam margarina cu parizer pe franzela turceasca pentru placerea vinovata a gustului.

Portile de intrare in organism (aparatul respirator si cel digestiv) si strajerii lor (sistemul imun local) sunt piese centrale in ecuatia sanatatii. Modul in care putem mentine sau restabili echilibrul si sanatatea in aceste zone este, sau ar trebui sa fie, una dintre preocuparile principale ale preventiei. Si pentru ca este greu spre imposibil de controlat aerul pe care il inspiram, in cele ce urmeaza vom discuta doar despre ce patrunde in organism prin poarta digestiva.

Tractul digestiv serveste drept adapost pentru un intreg univers microbian fara de care nu am putea trai. Microbiomul intestinal, acele bacterii prietenoase din intestinul nostru, este componenta importanta in digestie, imunitate, sinteza vitaminelor B si K, circulatie si coagulare (iar asta e lista scurta). Concluzia este evidenta: microbiomul ti-e prieten si ai face bine sa-l tratezi ca atare pentru ca supararea sau boala lui te-ar putea durea mai tare pe tine.

Pentru ca unora li se pare ciudat sa aiba un intreg Univers microbian in corp, am ales sa le explic si “oamenilor mari” ce i-am explicat Dianei: in burtica locuieste o familie numeroasa de pitici roz. Sunt prietenii nostri si tot ceea ce mancam trebuie sa fie si pe placul lor. Piticii roz, niste creaturi adorabile carora nu am vrea sa le facem rau sub nicio forma, se imbolnavesc grav daca mananci prostii, alimente nesanatoase, prea multe dulciuri sau prea putine legume. Orice ai avea in farfurie, e bine sa te gandesti si la nevoile lor. Despre probiotice ca atare, deci piticii roz proaspeti care intaresc randurile celor existenti deja, am scris intr-o postare dedicata:

Astazi as vrea sa povestim despre prebiotice, adica hrana piticilor roz. Inulina, FOS si GOS (fructo-si galacto-oligozaharide) sunt cele mai comune prebiotice. Mai important decat sa le cunoasteti dupa nume este sa stiti ca le puteti gasi in legume, fructe si cereale integrale (exceptie face GOS care se gaseste in laptele matern). Ti se face pielea gaina cand te gandesti cat de atent am fost proiectati…

Pana aici, nimic nou sub soare. Doar ca saptamana trecuta ochii mi-au aterizat pe un experiment realizat de dr Wendy Garrett, profesor de imunologie si boli infectioase la Harvard T. H. Chan School of Public Health.

Experimentul a fost realizat pe un lot de soricei – o parte sanatosi si o parte cu boala inflamatorie intestinala. Toti soriceii au fost hraniti cu acizi grasi cu lant scurt si toti au avut un raspuns imun pozitiv prin cresterea limfocitelor T reglatoare iar starea soriceilor bolnavi s-a imbunatatit semnificativ.

De ce ne intereseaza asta?

Mai pe romaneste, rezultatele experimentului de mai sus s-ar traduce astfel: acizii grasi cu lant scurt joaca un rol benefic in imunitatea locala a sistemului digestiv. Daca adaugam ca peste 70% din imunitatea organismului se gaseste la portile de intrare, ar fi perfect justificat sa afirmam ca acizi grasi cu lant scurt joaca un rol foarte important in imunitate.

Imunitatea a devenit un subiect de interes in ultimii ani, nu doar datorita posibilitatilor promitatoare de tratament in diverse boli ci si pentru ca, din pacate, bolile corelate cu sistemul imun s-au inmultit in zilele noastre ca ciupercile.

Cred (si tin mortis sa imi spun parerea ori de cate ori am ocazia) ca imunitatea nu e subiect de joaca. Arhitectura organismului uman si a sistemului imun in mod particular este atat de complicata incat mi-e imposibil sa imi imaginez ca vom ajunge intr-o zi sa o putem cuprinde cu mintea umana, indiferent cat de citita ar fi aceasta. Asta nu inseamna ca trebuie sa ne oprim din a o studia, ci mai degraba ca ar fi bine sa respectam miracolul din noi si din jurul nostru. Cand vine vorba de imunitate, fug mancand pamantul de toate preparatele, extractele si prafurile mai mult sau mai putin cunoscute. Daca siropul cu afine e bun pentru imunitate, atunci de ce sa nu consumam afine ca atare pentru a incuraja imunitatea?

Morala: consuma mancare adevarata, nu suplimente si pastile. Nu stim inca exact mecanismul prin care ne hranim si prin care hrana ne daruieste sanatate. Este mai simplu sa lasam natura sa isi faca “meseria” asigurandu-ne ca ii oferim o materie prima de calitate cat mai buna.

Foarte probabil ca daca ai ajuns cu lectura pana aici, ai trecut peste pitici roz si soricei cu boala inflamatorie intestinala, te intereseaza subiectul si ai vrea sa stii cum poti creste aportul de acizi grasi cu lant scurt.

Surse naturale de acizi grasi cu lant scurt

Acizii grasi cu lant scurt sunt rezultati de metabolismul bacteriilor din tractul digestiv. Este  motivul pentru care cercetatorii si-au orientat atentia spre ei. Pentru a suplimenta aportul acestor produsi prietenosi, poti creste aportul de alimente care duc la productia lor sau ii poti lua ca atare din lactate:

  • Cerealele integrale, orezul brun, fasolea, lintea, bananele verzi – stimuleaza productia de acizi grasi cu lant scurt.
  • Merele, portocalele, piersicile si morcovii – surse de pectina, prebiotic
  • Ceapa, anghinarele, prazul, graul, secara si sparanghel – surse de FOS
  • Untul, laptele gras de vaca si branza – surse directe de acid butiric, cel mai “celebru” acid gras cu lant scurt.

 

Cu drag,

 

 

Featured foto by Brooke Lark on Unsplash

Surse:

https://www.hsph.harvard.edu/magazine/magazine_article/bugs-in-the-system/?utm_source=SilverpopMailing&utm_medium=email&utm_campaign=07.31.2017%20(1)

http://www.doctorshealthpress.com/food-and-nutrition-articles/short-chain-fatty-acids/

SHARING IS CARING 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *