Totul despre retinol si caroten: vitamina frumusetii si a ochilor sanatosi

Este nevoie de o atenta sinteza a ideilor atunci cand vine vorba despre vitamina A, caci aceasta prezinta atat de multe roluri in organism incat se pot scrie materiale lungi si pline de informatii de specialitate. 

Vitamina A este disponibila sub doua forme: retinol (vitamina A prezenta in produsele de origine animala) si caroten (vitamina A prezenta in sursele alimentare vegetale). Beta-carotenul este o forma preferabila a vitaminei A pentru ca prezinta cea mai mica toxicitate (da, aceasta vitamina, in exces, poate deveni toxica, de asemenea suplimentele de vitamina A se vor folosi cu multa prudenta in perioada sarcinii si strict conform recomandarii medicului).

Surse alimentare de vitamina A

Retinolul se gaseste in produse de origine animala precum carne, lactate si branzeturi, peste, oua.

Vitamina A se mai gaseste de asemenea in alimentele de origine vegetala, practic in toate vegetalele portocalii, dar si in cele de culoare verde inchis. Morcovul, conopida, varza, patrunjelul, salata verde, spanacul, broccoli, ardeii grasi, prazul, cartofii dulci, pepenele galben, mango, dovleacul, caisele, piersicile, papaya, usturoiul, taratele si germenii de grau sunt foarte bogate in caroten.

Photo by NeONBRAND on Unsplash

Doza zilnica de vitamina A recomandata pentru barbati este de 5.000 UI, iar pentru femei este de 4.000 UI.

Vitamina A este liposolubila (solubila in grasimi) si se absoarbe usor in prezenta grasimilor si a mineralelor.

Rolurile vitaminei A in organism

Un rol ce a atras un numar insemnat de studii il reprezinta influenta asupra replicarii si diferentierii celulare, dar si a apoptozei (programarea genetica a mortii celulare). Astfel ca vitamina A este implicata in preventia si chiar tratamentul unor forme de cancer, conform studiilor. [1]

Alte roluri ale vitaminei A in organism:

  • Imbunatatirea vederii si reducerea riscului de degenerescenta maculara;
  • Joaca un important rol antioxidant;
  • Reduce riscul aterosclerozei si bolilor cardiovasculare [2], imbunatatind totodata structura peretilor arteriali;
  • Participa in formarea si mentinerea sanatatii oaselor si dintilor;
  • Joaca in rol important in combaterea obezitatii si complicatiilor acesteia;
  • Puternic rol anticancerigen;
  • Reduce riscul accidentelor vasculare cerebrale;
  • Participa in mentinerea sanatatii plamanilor;
  • Are efecte regenerative;
  • Ajuta la mentinerea frumusetii si sanatatii pielii, prevenind semenele imbatranirii;
  • In cosmetica vitamina A este folosita pentru reducerea ridurilor, tratarea acneei si a altor afectiuni cutanate;
  • Sustine si stimuleaza functiile sistemului imunitar in special prin prin cresterea numarului de limfocite T;
  • Ajuta la cresterea parului, unghiilor si la mentinerea sanatatii gingiilor, prevenind parodontoza;

Semnele deficientei de vitamina A:

  • Scaderea vederii pe timp de noapte, tulburari de vedere;
  • Afectiuni dermatologice, acnee, piele uscata, calcaie crapate etc.;
  • Scaderea imunitatii, imbolnaviri dese (in special la nivel respirator si renal);
  • Diaree, tulburari ale tranzitului intestinal;
  • Oboseala;

Cel mai sanatos mod de a mentine nivelul optim de vitamina A in organism il reprezinta dieta. Suplimentele cu vitamina A aduc un aport necesar pentru persoanele cu deficit, insa aceste suplimente se vor folosi pentru un timp limitat.

Referinte

[1] Vitamin A, Cancer Treatment and Prevention: The New Role of Cellular Retinol Binding Proteins

[2]  Vitamin A-Deficient Diet Accelerated Atherogenesis in Apolipoprotein E−/− Mice and Dietary β-Carotene Prevents This Consequence

 

Featured photo by Toa Heftiba on Unsplash

SHARING IS CARING 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *