Surse naturale de vitamina C

Cosumul ridicat de vitamina C a fost popularizat de Linus Pauling, laureat al Premiilor Nobel pentru Chimie și pentru Pace. Chimist la bază și profesor la una dintre cele mai prestigioase instituții din SUA, acesta a fost un pionier al legăturilor chimice. Mai mult de atât, cercetările sale au stat la baza descoperirii structurii în dublu helix a AND-ului. Dincolo de toate acesstea, Linus rămâne cel mai cunoscut pentru studiile sale despre consumul de vitamina C în megadozaj, vitamină care nici nu poate fi produsă de organism, și nici nu are o bună stocare. De aceea, în alimentația noastră trebuie să includem în fiecare zi surse naturale ale acestei vitamine. 

Beneficiile vitaminei C

Vitamina C este unul dintre cei mai puternici antioxidanți. De altfel, dincolo de aromă, acesta este motivul pentru care folosim lamâie la gătit, unul dintre fructele foarte bogate în această vitamină. Dacă ați preparat vreodată guacamole, cu siguranță ați observant că avocado amestecat cu lămâie oxidează mult mai greu decât cel fără. De asemenea, câțiva stropi de suc proaspăt de lâmâie turnat peste bucăți tăiate de mere vor întârzia înnegrirea acestora, iar efectul este o metaforă foarte bună pentru acțiunea pe care o are asupra organismului. 

Atunci când avem un nivel optim de vitamina C în corp, suntem mai bine protejați împotriva radicalilor liberi care, atunci când se asociază în organism produc stres oxidativ, un proces care crește nivelul de inflamație și care contribuie la creșterea riscului de boli cronice. 

De asemenea, vitamina C poate contribui la scăderea riscului de gută. Această boală afectează articulațiile și are manifestări extrem de dureroase, iar una dintre cauzele ei este o alimentație în care carnea este excesivă. De altfel, dacă stăm nițel strâmb și judecăm drept, jumătate din farfuria noastră ar trebui să fie ocupată de surse naturale care contin, printre altele, vitamina C, adică de fructe și de legume, și doar un sfert ar trebui să fie o sursă de proteină, așa cum este carnea. 

Nu în ultimul rând, vitamina C are rol imunomodulator, un factor extrem de important în această perioadă. Ceea ce trebuie subliniat aici este faptul că dacă azi ronțăim o tabletă întreagă de vitamina C, acest lucru nu înseamnă că ne-am întărit sistemul imunitar. În acest caz, corpul își va lua doza de care are nevoie, iar restul va fi pur și simplu eliminată. Ca să ne întărim imunitatea, trebuie să includem zilnic în alimentația noastră surse naturale ale acestei vitamine. 

Surse de vitamina C

  • Citricele
  • Cătina
  • Fructele de pădure
  • Ananasul 
  • Măceșe
  • Kiwi
  • Ardei gras
  • Broccoli
  • Conopida
  • Pătrunjel 
  • Kale
  • Spanac

Cum se manifestă deficiența de vitamina C?

Scorbutul, boala marinarilor, este unul dintre cele mai bune exemple de efecte negative ale lipsei de vitamina C. Pentru că aceștia petreceau foarte mult pe mare, sursele lor de vitamina C erau, practic, inexistente, iar la întoarcerea pe uscat prezentau un tablou clinic tipic: gingii moi, dinți căzuți, sângerări ale tuturor mucoaselor, pete pe piele, paloare, depresie. 

Printre alte efecte ale carenței de vitamina C se mai numără slăbiciunea, starea de oboseală, pierderea sau ruperea părului, învinețirea rapidă a pielii, dureri musculare, dureri articulare. 

 

Photo by Bruna Branco on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.