Ce simptome prevestesc diabetul și ce trucuri poți aplica pentru controlul glicemiei?

Conform celor mai recente cifre din 2021, publicate pe idf.org, în lume sunt 537 milioane de adulți care trăiesc cu diabet. Iar acesta este doar începutul: până în 2045 se așteaptă ca acest număr să ajungă la 783 milioane de suflete. Mai mult, se pare că 1 din 2 persoane nu a fost încă diagnosticată cu această patologie. Situația este cu atât mai tristă cu cât diabetul tip 2 este o boală ce poate fi prevenită prin stil de viață. Iată de ce insist de fiecare dată asupra acestui subiect – atât din punct de vedere al prevenirii, cât și al depistării cât mai timpurii.

Hai să aruncăm un ochi peste simptomele diabetului:

  • Polidipsie și poliurie (pe românește, ți-e tot timpul sete și mergi la baie mai des decât de obicei, chiar și noaptea)
  • Polifagie (ți-e foame tot timpul)
  • Oboseală.

Ultimele două simptome apar atunci când, din lipsa insulinei care este un fel de cheie care descuie ușa celulei, glucoza nu poate fi procesată de corpul uman și, prin urmare, circulă prin sânge. Oboseala permanentă te îmbie să consumi produse procesate, cât mai dulci, care să îți “dea energie”, dar acesta este fix drumul către un cerc vicios – glicemia crește și mai mult, celula se “sufocă” de la toată munca pe care o vede așteptând la poartă, dar “fabrica” e închisă pentru că s-a stricat încuietoarea. 

Tot acest zahăr care circulă prin sânge este proinflamator, producător de radicali liberi care, în timp, atacă diverse sisteme și organe, producând noi simptome:

  • furnicături
  • senzație de arsură
  • durere înțepătoare sau senzație de curentare – senzație de amorțire (descrisă adesea că fiind înfășurat în bumbac) 
  • sensibilitate redusă la schimbă̆ri de temperatură, de exemplu nu poți face diferența între apă caldă și rece 
  • senzație redusă de presiune, de exemplu poți să nu simți că pantofii îți sunt prea strâmți 
  • instabilitate la mers 

Intră pe neuropatiediabetica.ro pentru a afla mai multe despre aceste simptome și despre cum le poți gestiona!

Ce este de făcut?

Primul și poate cel mai important sfat este consultul medical. Testele care depistează diabetul sunt simple și, un diagnostic precoce, te poate scuti de multe supărări în viitor. Cu un control adecvat al glicemiei și un stil de viață echilibrat, pacienții cu diabet pot avea o viață perfect normală. Cheia acestei normalități stă în adresarea din timp către medic. #StandUpForYourFeet este o campanie ce își propune să crească gradul de conștientizare asupra neuropatiei diabetice și să contribuie la îmbunătățirea calității vieții pacienților cu diabet zaharat. Inițiativa încurajează diagnosticarea din timp și reducerea riscurilor asociate acestei patologii. Dacă ai diabet, poți să dezvolți neuropatie diabetică fără să știi asta. Tratamentul corespunzător poate fi recomandat doar de către un medic. Te încurajez să mergi la un specialist diabetolog, neurolog sau să te adresezi medicului de familie!

Al doilea sfat se referă, desigur, la un stil de viață sănătos: pierderea treptată a kilogramelor în exces, exercițiul fizic adecvat posibilităților, alimentația bogată în fructe și legume, grăsimi sănătoase și proteine de calitate și, nu în cele din urmă, evitarea dietelor care promit marea cu sarea, dar sfârșesc frecvent prin a crea dezechilibre și chiar tulburări severe ale glicemiei. 

Dincolo de aceste recomandări despre care probabil ai mai citit, am găsit în cartea Revoluția Glucozei de Jessie Inchauspe cele mai prețioase trucuri pentru controlul glicemiei. Iată cele mai interesante recomandări pe care le-am găsit:

1. Consumă alimentele în ordinea “corectă” pentru scăderea curbei glicemiei cu până la 73%. Ordinea recomandată este:

– mai întâi fibra (legumele)

– apoi proteina (friptură, pește)

– la final carbohidrații (paste, pâine, cartofi, orez, etc)

2. Adaugă 1-2 linguri de oțet la mâncarea ta (sau chiar diluat într-un pahar cu apă, înainte de masă, dacă nu îți supără stomacul). Personal, consider că este o idee bună să combinăm primul sfat cu al doilea și să ne începem masa cu o salată asezonată cu oțet.

3. Împrietenește-te cu iaurtul!

Sfatul complet ar fi “îmbraci carbohidrații cu hăinuțe de fibră, grăsime sau proteină”. Altfel spus, nu consuma carbohidrați goi. Însă eu am constatat că ori de câte ori caut “hăinuțe” adecvate pentru carbohidratul pe care mă pregătesc să îl savurez (a se citi “plăcintă cu mere”) recurg la iaurt. Prin urmare, am grijă întotdeauna să am iaurt în casă și să îl folosesc pentru a-mi reduce saltul glicemic atunci când consum “ceva bun”. 

Eu am aplicat toate aceste trucuri și am avut rezultate incredibile, sper ca toate aceste informații să vă servească și sănătății voastre!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.