Catina: ginsengul romanesc

Catina este cunoscuta in special pentru beneficiile aduse de fructele sale mici si portocalii, bogate in vitamine si minerale, dar si in substante uleioase cu efecte tamaduitoare. De la catina se folosesc de asemenea frunzele, semintele si florile.

Catina, numita si “ginsesngul romanesc”, creste pe o arie destul de raspandita in tara noastra, de la litoral la zona montana, fiind reprezentata de un arbust ale carui fructe se culeg incepand cu luna august si pana la primul inghet. Ulterior, catina isi pierde din proprietatile miraculoase.

Fructele de catina – bogate in nutrienti

Catina contine vitamine din complexul B, printre care si acidul folic, care joaca un rol important in tratarea unor tipuri de anemii, dar si in dezvoltarea intrauterina unde previne anomaliile de tub neural. Cum fructele de catina sunt portocalii, deja intuim bogatia in carotenoizi si vitamina A.

Fructele de catina mai contin si o cantitate insemnata de vitamina C, de aceea este recomandat sa le consumati crude, fie in sucuri, fie sub forma de pudra obtinuta prin uscarea “la rece” (deci nu in cuptor) a fructelor si macinarea acestora.

Alte vitamine, oligoelemente si nutrienti: vitamina E, vitamina D, vitamina K, acid nicotinic, acizi grasi nesaturati, aminoacizi esentiali (acid glutaminic, arginina, lizina), sodiu, potasiu, calciu, magneziu, zinc si uleiuri volatile, dar si antioxidanti.

Beneficiile consumului fructelor de catina

Fiind atat de bogate in vitamine, minerale, antioxidanti si fitonutrienti, fructele de catina, semintele, dar si pudra si uleiul de catina au starnit interesul medicilor si nutritionistilor, realizandu-se tot mai multe studii privind beneficiile catinei.

Pe scrut, fructele si semintele de catina (din care se extrage uleiul de catina) prezinta o serie de efecte benefice asupra sanatatii noastre. Asadar catina:

  • Previne si totodata poate fi adjuvanta in tulburarile de vedere si in bolile oftalmologice, jucand un rol important in prevenirea si ameliorarea  degenerescentei maculare si a leziunilor retiniene [1]
  • Intareste imunitatea organismului si previne racelile specifice sezonului rece;
  • Scurteaza perioada de convalescenta in multe infectii virale sau bacteriene;
  • Prezinta reale efecte hepatoprotectoare, catina fiind recomandata celor care prezinta ficat gras, hepatite, ciroza hepatica [2]
  • Imbunatateste functiile pulmonare;
  • Previne si amelioreaza ateroscleroza, prezentand un real efect cardioprotector. Asadar joaca un rol important in prevenirea infarctului miocardic, a accidentelor vasculare si a hipertensiunii arteriale. Desigur, fara o dieta sanatoasa si eventual putina miscare catina nu poate face minuni. Dar introdusa intr-o dieta adecvata poate fi de un real ajutor pentru persoanele aflate la risc.
  • Energizeaza organismul, combate oboseala cronica si amelioreaza avitaminozele si anumite tipuri de anemii;
  • Prezinta multiple efecte benefice asupra intregului tub digestiv, asadar persoanele care prezinta gastrite, ulcere gastrice, boli si tulburari intestinale ori de colon pot consuma catina;
  • Prin continutul ridicat in antioxidanti catina poate interveni in preventia diferitelor tipuri de cancer, avand de asemenea efecte de incetinire a inmultirii celulelor canceroase;
  • Creste rezistenta pielii la arsuri solare, avand rol protectiv in privinta cancerului de piele;

Cum putem consuma catina?

Semintele de catina sunt valoroase pentru sanatate, le putem consuma odata cu fructele sau putem alege sa achizitionam ulei din seminte de catina (verificati sursele si produsul inainte de achizitionare). Fructele de catina pot fi consumate proaspete in sucuri sau pot fi lasate la uscat, apoi macinate si consumate sub forma de pudra. Nu uitati: daca veti prepara termic uleiul sau fructele de catina veti pierde mult din proprietatile catinei. Asadar ceaiul din fructe de catina cu apa fierbinte, infuziile sau prepararea termica a uleiului in mancaruri (il puteti folosi ca atare in salate) pot reduce din beneficiile pe care aceasta le prezinta. Frunzele de catina se folosesc de asemenea sub forma de ceaiuri, prezentand beneficii asupra aparatului cardiovascular si crescand rezistenta la infectii.

Recomandari: achizitionati doar ulei extravitrgin de catina, iar pulberea de catina sa fie de asemenea bio sau ecologica, la fel ca si ceaiul din frunze.

Referinte

  1. Protective Effect of Proanthocyanidins from Sea Buckthorn (Hippophae Rhamnoides L.) Seed against Visible Light-Induced Retinal Degeneration in Vivo
  2. Effect of Sea buckthorn on liver fibrosis: A clinical study

Foto by Kirechko – Self-photographed, Public Domain

Cu drag,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *