Nu există scuză pentru risipa de mâncare pe care o facem

Potrivit Food Waste România,  aproape o treime din toate produsele alimentare din România ajung la coşul de gunoi în fiecare an. În cifre, acest lucru se traduce prin aruncarea la gunoi a 2.55 milioane de tone de mâncare, ceea ce corespunde încărcăturii a 127.500 de tiruri aliniate în coloană din Bucureşti până Munchen. Repet, milioane de tone de mâncare aruncate la gunoi doar în România!

Raportat la fiecare gospodărie în parte, acest lucru înseamnă că în fiecare zi, o porție de mâncare ajunge la coșul de gunoi. Dacă acest lucru nu te revoltă profund, trebuie să închizi ochii și să îți imaginezi șoseaua plină cu tirurile ticsite de mâncare irosită. Acum gândește-te așa: câți oameni fără adăpost ar putea hrăni? La câte familii nevoiașe ar putea ajunge atâta și atâta mâncare pe care o punem la coș fără să ne gândim de două ori?

De-a lungul timpului, chibzuirea cantității de mâncare a devenit una dintre prioritățile mele în ceea ce privește alimentația pentru că mi se pare aproape o crimă ritmul inconștient în care aruncăm pe geam alimentele fără să clipim și fără să ne dăm seama cât de norocoși suntem. Nu spun că trebuie să ne numărăm fiecare boabă de orez (negru) în parte, dar dacă respectăm câteva reguli foarte, foarte simple, vom scăpa de obiceiul atât de nociv de a prăpădi mâncarea și, mai mult de atât, vom scădea și cheltuielile. 

Iată câteva dintre aceste reguli.

1. Nu face cumpărături atunci când ți-e foame.

Știți vorba poetului cu ”nu ești tu când ți-e foame”? E perfect adevărată! Americanii au și un cuvânt inventat care descriu starea emoțională provocată de foame: hangry (hungry + angry). Atunci când ne e foame suntem mai irascibili și mai predisupuși să reacționăm emoțional, iar acest lucru se va vedea și în coșul de cumpărături. Pe acesta îl vom umple cu mai multe lucruri decât este necesar și, cel mai probabil, cu mâncare mai nesănătoasă decât am face-o în mod normal. Nu spun că în coș nu trebuie să aibă loc și micile pofte, dar de aici până la a-l umple de semipreparate cu ingrediente de origine incertă, chipsuri și ronțăieli e cale lungă! 

2. Fă întotdeauna inventarul înainte să pleci de acasă!

Uită-te bine prin dulapuri, prin cămară, prin figider și gândește-te bine la ce mai ai nevoie. În completarea acestui sfat, ar ajuta foarte mult dacă ți-ai întocmi, în linii mari, un meniu pe toată săptămâna, astfel încât să poți cumpăra doar ingredientele care îți lipsesc. Pune-le pe toate pe hârtie și mergi la cumpărături doar cu lista făcută. 

3. Reinventează rețete

De câte ori ți s-a întâmplat să deschizi frigiderul, să te uiți la mâncarea pe care o ai depozitată aici și totuși să nu vrei să mănânci nimic pentru că te-ai plictisit? Zilele trec, tu cumperi iar și iar mâncare, iar alimentele din frigider se alterează și trebuie puse la gunoi. Totuși, dacă stai strâmb și judeci drept, multe dintre preparatele simple sau dintre alimente pot fi transformate rapid în altceva. Biscuiții întăriți, de exemplu, pot fi baza unei budinci rapide peste care torni niște lapte vegetal, bați două ouă, dai la cuptor și gata budinca! Legumele crude care par pe cale să se veștejească de tot pot fi transformate în supă de legume pe care să o folosești ca bază pentru un orez, iar friptura veche poate fi transformată într-un delicios sos pentru paste, ca să dau doar câteva exemple. 

Prin urmare, înainte să pui mâncarea la gunoi, te rog de două ori să vizualizezi șirul inimaginabil de tiruri ticsite cu alimente care vor lua drumul gropii de gunoi și la pașii atât de simpli pe care îi poți face pentru a nu lua parte la o astfel de risipa nejustificată. 

 

Photo by ja ma on Unsplash

 

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.