Antioxidanți pe care să îi introduci în dieta de zi cu zi

Despre antioxidanți găsim multe informații privind beneficiile acestora, dar ce sunt de fapt aceste substanțe, unde le găsim și de ce avem nevoie de ele?

Antioxidanții reprezintă de fapt acele substanțe care au capacitatea de a neutraliza radicalii liberi din organism. 

Radicalii liberi rezultă de obicei în urma proceselor de oxidare, sunt instabili și pot afecta celulele până la distrugere. Un stres oxidativ crescut poate conduce la leziuni ale lipidelor, proteinelor sau ale ADN-ului. Stresul oxidativ a fost implicat în patogeneza unor boli precum ateroscleroza, cancer, diabet, boli autoimune, boli neurologice și mintale, boli alergice, dermatită atopică, urticarie etc. [1].

Antioxidanții neutralizează radicalii liberi din organism și joacă deci un rol important în menținerea sănătății. 

Astăzi sunt recunoscuți mai mulți antioxidanți cu roluri benefice în prevenție, dar și în managementul unor boli. Aceștia se găsesc în multe alimente, de aici și recomandările generale ale nutriționiștilor de a avea o alimentație cât mai variată.

Vitamina C este un antioxidant foarte puternic, dar joacă și alte roluri în organism (de exemplu stimulează absorbția fierului sau ajută în sinteza colagenului). Aceasta se găsește în majoritatea legumelor și fructelor crude, în verdețuri, însă este sensibilă termic, de aceea prin gătirea alimentelor această vitamină se pierde. Dacă alegeți o salată de legume sau de fructe ori un smoothie, vă puteți bucura de un aport optim de vitamina C. 

Vitamine E – este un puternic antioxidant și totodată o vitamină pe care organismul o depozitează pentru o perioadă scurtă de timp, de aceea avem nevoie în permanență să consumăm alimente care o conțin. Bogate în vitamina E sunt semințele, nucile, alunele, fructele oleaginoase, uleiurile extravirgine, dar și legume și fructe, ouăle, ficatul, cerealele. 

Vitamina A – o altă vitamină cu un puternic efect antioxidant. Vitamina A prezintă și alte efecte benefice în organism, precum: ține nivelul colesterolului sub control, protejează mucoasa bucală și digestivă, susține funcțiile sistemului respirator, contribuie la dezvoltarea oaselor, sprijină sistemul imunitar și ne ajută să ne vindecăm mai rapid în cazul unor infecții sau inflamații.

Vitamina A este prezentă în vegetalele portocalii (morcovi, cartofi dulci, caise, piersici, pepene galben), în legume și fructe verzi (salată verde, spanac), în lămâi, grapefruit și alte citrice. Vitamina A este de asemenea prezentă în produse de origine animală cum ar fi ouăle, ficatul, peștele gras (anșoa, macrou, hering etc.), lapte și produse lactate nedegresate (smântână sau untul).

Seleniu – este un mineral cu rol antioxidant, fiind implicat de asemenea în susținerea imunității, în scăderea riscului de sarcină oprită în evoluție, în stimularea fertilității masculine, jucând și puternice roluri antivirale. Seleniu se găsește în: soia, linte, fasole, usturoi, seminţe de floarea soarelui, seminţe de in, caju, cătină, cereale, peşte, ouă, fructe de mare. 

Licopenul – prezintă efecte antioxidante și antiproliferative (inhibă dezvoltarea celulelor canceroase). Surse de licopen sunt: roșiile, merele roșii cu tot cu coaja, strugurii negri, vinul roșu, pepenele roșu, grapefruit roz/roșu.

Resveratrolul – considerat și cel mai puternic antioxidant din natură, acesta este totodată și un pigment, conferă culoarea mov alimentelor. Resveratrolul îl găsim în strugurii negri, în vinul roșu, în fructele de pădure, dude, merișoare, prune, vinete, cireșe negre, corcoduse negre etc. 

Consumați fructe și legume în toate culorile și căutați să aveți o alimentație cât mai variată pentru a vă bucura de un bun aport de vitamine, minerale, antioxidanți și alți nutrienți benefici sănătății.

Referințe

[1] Oxidative Stress and Diseases: Clinical Trials and Approaches

SalveazăSalvează

SalveazăSalvează

SalveazăSalvează

Featured foto by rawpixel on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *