Vitamina B3 sau Niacina: ce rol are si de unde o putem lua?

B3, cunoscută și ca niacină, acid nicotinic sau vitamina PP (Pelagra Preventer) este implicată în numeroase procese din organism. Dacă denumirea de acid nicotinic vi se pare cel puțin ciudată, trimiterea la tutun nu este deloc întâmplătoare pentru că planta, în forma ei naturală, crudă este foarte bogată în vitamina B3. Acest lucru nu înseamnă că țigările conțin vitamine și simt nevoia să subliniez acest lucru, oricât de evident ar fi. Da, planta verde, crescută la mama ei acasă, pe tărămuri sud-americane poate conține o concentrație mare de B3, dar tutunul din țigări este tratat cu atât de multe subtanțe încât nu mai are nici în clin, nici în mânecă, nici în frunză cu planta originală. 

Una dintre cele mai cunoscute întrebuințări ale vitaminei B3 este ca tratament pentru pelagră și de aici denumirea de factor pelagro-preventiv. Această boală este cel mai des întâlnită în țările sărace, unde alimentația este deficitară și bazată predominant pe porumb. Manifestările tipice ale bolii sunt ulcerații eritematoase cutanate, diaree, modificări ale mucoaselor, asociată uneori chiar cu demență și schizofrenie și are un risc destul de mare de deces. Tratamentul bolii este relativ simplu și eficient, dacă se intervine la timp, dar trebuie însoțit de administrarea de alte vitamine și minerale, precum și de echilibrarea regimului alimentar. 

Dincolo de tratamentul pentru pelagră, există numeroase alte dezechilibre în organism care pot fi tratate și cu ajutorul vitaminei B3. Printre acestea se numără tulburările digestive, dureri de cap, probleme cu tensiunea arterială, dificultăți la respirație, depresie, anxietate, insomnii, tulburări menstruale, tulburări ale tiroidei, diabet, gută, diferite probleme ale sistemului osos sau acnee. Niacina joacă un rol esențial în producția celulară la nivel de ADN, având un impact considerabil în provenirea anumitor tipuri de cancer. 

Atenție! Aceste afecțiuni nu sunt exclusive deficitului de B3 și, ca atare, nu sunt tratate exclusiv prin creșterea aportului de niacină. Aceasta de pe urmă este un adjuvant al medicației în cazul diferitelor afecțiuni. Prin urmare, dacă aveți oricare dintre problemele de mai sus, nu tratați nimic după ureche și cereți întotdeauna sfatul medicului! 

Așa cum ziceam la început, B3 este o vitamină implicată în foarte multe procese care au loc în corpul nostru. De exemplu, aceasta joacă un rol important în hrănirea organismului, pentru că ajută la metabolizarea proteinelor, glucidelor și grăsimilor. De asemenea, este stimulent pentru producția de suc gastric și este esențială pentru absorbția fierului. Cu toate acestea, corpul nu își face stocuri de vitamina B3, motiv pentru care este foarte important să o furnizăm organismului prin alimentație. 

Surse de vitamina B3

Din fericire, în țările în care alimentația nu este o problemă, așa cum se întâmplă în zonele subdezvoltate, organismul primește aportul necesar de vitamina B3 din multe surse de hrană. Totuși, din diferite motive (alcoolism, administrare prelungită de antibiotice, probleme digestive), unii dintre noi se pot confruna cu carențe de niacină care se manifestă prin migrene, dermatite, depresie sau, în cazuri extreme, cu pelagră. 

Iată cele mai bune surse naturale de B3:

  • Somon
  • Curcan
  • Pui
  • Vită
  • Spanac 
  • Broccoli 
  • Sparanghel 
  • Ciuperci 
  • Vinete 
  • Conopida 
  • Fasole verde 
  • Morcovi  
  • Mazare
  • Zmeură
  • Smochine
  • Nuci
  • Cereale integrale

 

Photo by Alexandr Podvalny on Unsplash

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.