Dormi prost? Hai să discutam despre rutina perfectă pentru somn

Parte din procesul de optimizare a stilului de viață pe care îl desfășor cu clientele mele include și însănătoșirea somnului. Nu ne dăm seama de multe ori cât de important este somnul până mai târziu în viață, când lipsa acestuia s-a făcut deja simțită prin diverse dezechilibre în corp. Igiena somnului este probabil cel mai simplu canal al stilului de viață pe care putem “intra” pentru a echilibra hormonii. Așezând la locul său melatonina, hormonul somnului, atingem și cortizolul, hormonul stresului și avem o șansă de a-l influența pe acesta din urma. Mai apoi, somnul face bine “la cap”… la propriu: în timpul somnului sunt eliminați produșii de metabolism, sunt curățate “fișierele” inutile, desfășurându-se simultan procese de memorare și învățare. Imunitatea, circulația, chiar și fertilitatea sunt îmbunătățite atunci când dormim bine. Iată de ce este important ca noi, adulții, să prindem o porție zdravănă de somn în fiecare noapte (7-8h) și să încercăm cât mai des să ne culcăm înainte de ora 23:00 pentru că, se pare, intervalul 23:00-1:00 este extrem de important pentru sănătatea cerebrală. 

Pe lângă sfaturile generale pe care le poți întâlni peste tot, de tipul „pune telefonul într-o camera diferită de cea în care dormi” sau „bea un pahar de lapte cald înainte de culcare”, astazi vă prezint o rutină simplă pe care o puteți inculde în viata ta de zi cu zi pentru a profita la maxim de “arta” somnului. 

1. Fără emisiuni TV și filme

Obiceiul de a viziona emisiuni TV sau filme este probabil implantat în mintea românilor din epoca de glorie a comunismului când programul TV era limitat și disponibil în majoritatea cazurilor doar seara. Însă eu sunt aici să vă spun că acest obicei nu este unul dintre cele mai avantajoase pentru sănătate.  

Un înlocuitor perfect pentru obiceiul de a te uita la televizor înainte de somn poate fi cititul, scrisul în jurnal sau chiar meditația. Pare putin dar merită încercat! Eu văd zilnic exemple incurajatoare. Urmăritul știrilor sau citirea unui conținut stimulator te poate face să nu-ți mai focusezi atenția pe dormit ci mai degrabă pe acea informație. Cititul, scrisul în jurnal, meditația golesc creierul de gânduri întocmai ca pensivul din Harry Potter în vreme ce ecranele de “încing” gândurile și ne agită mintea. 

2. Băi fierbinți și dușuri calde

Deși pare de neglijat, atenția, grija și chiar afecțiunea îndreptată spre propriul corp poate să contribuie la un somn odihnitor. 

O baie caldă cu diferite plante, uleiuri esențiale sau geluri de duș relaxante poate fi un altfel de meditație, potrivită pentru cei care nu găsesc răbdarea de a-și așeza gândurile în liniște deplină. 

Un alt exercițiu pe care îmi place să îl practic este să las apă să curgă din creștet și să o urmăresc cu ochii minții până pe picioare și apoi în scurgere. Îmi imaginez că “spală” toate grijile, supărările și tensiunea de peste zi și, la finalul procesului, mă simt mai revigorată decât după o meditație clasică. 

3. Jurnalul de seară

Să păstrezi un jurnal personal pare copilăresc dar este extrem de benefic. 

Crearea unui jurnal te poate ajuta să te focusezi pe lucrurile pe care vrei neapărat să le realizezi și să primești satisfacția necesară atunci când știi că le-ai realizat. 

O variatie este sa îți notezi timp de 5-10 minute înainte de a adormi gândurile tale cu privire la ziua anterioară sau următoarea, fără să te concentrezi pe crearea unor fraze corecte din punct de vedere gramatical sau care să aibă sens în totalitate. Acest lucru te va ajuta să-ți exprimi sentimentele și emoțiile printr-o manieră prin care nu riști să fii judecat. 

4. Ascultă muzică  liniștitoare

Încearcă să-ți creezi un playlist pe Spotify cu muzică calmă și liniștititoare. Fie că îți place jazz-ul sau sunetul ploii, internetul te poate ajuta. 

Ascultând muzică înainte de culcare te poate stimula să absorbi mai bine emoțiile și să dormi mai liniștit. Mai mult decât atât, ai puterea de a adauga oricând dorești melodii noi pot transforma dormitorul tău într-un loc plin de relaxare și siguranță. 

5. Creează-ți un sanctuar

Pentru că discutam anterior de crearea unui mediu de siguranță și relaxare, este important să știi că investițiile în dormitorul tău sunt mai importante decât ai fi crezut. Încearcă să  înlocuiești pernele obișnuite cu pernele hipoalergenice si cauta cele mai bune așternuturi pe care le poți găsi în limita bugetului pe care ți-l permiți. Este suficient să te scufunzi o singură dată în așternuturi de calitate pentru a realiza că sunt o investiție desăvârșită în starea ta de bine. In timp, corpul tău îți va mulțumi.  

6. Pregătește-te pentru mâine

Pregătirea hainelor sau a micului dejun va face ca debutul următoarei zile să fie unul dominat de eficienta. Cand incepi intr-un ritm bun, ziua tinde sa urmeze trendul si sa fie incununata de mici victorii.

7. Stretching

Fie ca ai fost la sală, ai stat toată ziua pe scaunul de birou sau ai avut de alergat prin oraș, mușchii tăi iți vor mulțumi dacă seara le vei acorda atenția necesară.  Exercițiile de stretching te vor ajuta să eliberezi tensiunea acumulată pe parcursul unei zile în care presiunea te apasă și te “micșorează”. Stretching-ul creează spațiu în care te mai desfășura, relaxa și despleti gânduri și planuri și visuri. 

Poți găsi prin intermediul internetului diferite exerciții de stretching și tutoriale pentru toate gusturile și performanțele, indiferent cât de (ne)priceput(a) ești la acest capitol!

 

Cu drag,

 

 

 

 

Photo by Egor Vikhrev on Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.