Alimentele probiotice: Surse naturale de bacterii prietenoase

supa miso

Am tot scris despre probiotice in ultima vreme. In parte pentru ca tot gasesc informatii interesante pe care vreau sa le transmit mai departe si apoi pentru ca am devenit obsedata de acest subiect in urma rezultatelor pe care le-am observat testandu-le pe mine. Cel mai recent lucrez la o mica statuie 😉 pentru produsele probiotice de la Jarrow (dar despre acest subiect am povestit aici) fara a renunta in paralel la consumul de probiotice din surse naturale. Despre acestea din urma vreau sa va povestesc astazi.

Importanta probioticelor pentru sanatatea noastra este astazi de necontestat, numeroase studii de specialitate au demonstrat efectele benefice ale acestora atat in preventie, cat si ca sursa de tratament sau ca adjuvante in diverse terapii.

In cateva cuvinte, probioticele reprezinta de fapt o sursa de bacterii benefice pentru organismul nostru. Nu toti microbii ne fac rau, ci o parte dintre acestia traiesc in mod natural la nivelul pielii, in saliva, in tractul intestinal si asa mai departe. Aceste bacterii benefice ajuta in diverse procese necesare, cum ar fi cele digestive si totodata au rol de a inhiba dezvoltarea altor microbi cu potential nociv pentru corpul nostru.

Probioticele se gasesc in unele alimente, dar si in diverse suplimente alimentare sub forma de capsule, pudre ori suspensii. Rolul probioticelor se regaseste atat in stimularea sistemului imunitar si preventia infectiilor, cat si in scaderea riscului de alergii, in profilaxia diareei, in scaderea riscului de aparitie a cancerului de colon, in ameliorarea simptomelor de disconfort abdominal sau balonare, in imbunatatirea tranzitului intestinal si combaterea constipatiei, in tulburari precum malabsorbtia si lista poate continua. Considerate “antibiotice naturale”, probioticele sunt astazi recomandate de catre medici si terapeuti in numeroase situatii, atat pentru prevenirea, cat si pentru tratarea unor afectiuni.

Vestea buna este ca putem consuma alimente probiotice, iar pe acestea, daca dorim, le putem prepara singuri, acasa.

Muraturile – acestea se obtin prin fermentarea legumelor/fructelor in apa sarata. Varza murata este adesea data exemplu ca un probiotic excelent, insa nici celelalte vegetale murate nu sunt mai prejos. Atentie insa, legumele la otet nu mai prezinta proprietati probiotice, nici mancarurile ce necesita prepararea termica a muraturilor. Astfel ca muraturile trebuie consumate ca atare daca dorim sa ne bucuram de beneficiile probioticelor pe care le contin.

Socata – delicioasa, plina de vitamine si de bacterii benefice. Pentru cei care doresc sa evite zaharul sau mierea, exista si retete de socata indulcita cu fructe (de exemplu socata cu stafide).

Kombucha – datorita proprietatilor extraordinare pe care le prezinta pentru sanatatea noastra aceasta bautura a fost supranumita de-a lungul timpului “ceaiul zeilor”, “bautura vie” sau “ciuperca nemuririi”. Bautura Kombucha se obtine de fapt prin fermentarea ciupercii cu acelasi nume (aceasta ciuperca reprezinta de fapt un complex format din 12 microorganisme care traiesc in simbioza) in ceai (adesea se foloseste ceai negru sau ceai verde).

Miso – este o pasta de soia, cunoscuta si consumata de rutina in bucataria japoneza, care se foloseste in special pentru a prepara supa miso. Aceasta pasta se obtine prin fermentarea boabelor de soia impreuna cu o cereala bogata in amidon cum este orzul sau orezul, reteta continand si apa, drojdie si sare. Fermentarea pastei miso (pana la trei ani) se realizeaza prin colonizarea acesteia cu bacterii probiotice.

Borsul este de asemenea un aliment probiotic, insa este evitat de unele persoane cu alergii sau intolerante alimentare.

Alte alimente considerate probiotice: mustul, iaurtul, kefirul, branzeturile fermentate, unele bauturi raw vegane obtinute prin fermentare. 

Pe scurt contin probiotice acele alimente care se obtin in urma procesului de fermentare.

Echilibrul florei intestinale este esential pentru sanatatea si starea noastra de bine, de aceea consumul de probiotice ar trebui sa faca parte din rutina noastra nutritionala.

Cu drag,

 

 

 

Featured foto by Sharon Chen via Unsplash

2 Comments

  1. Și fata mea ia probotice, numai că din lista de probiotice ce pot fi preparate in casă cred că putem doar 1-2 încerca – alergie gluten, lapte:). Util și articolul cu probioticele. Vedem ce ni se potriveste, și întrebăm și specialistul.

    • Un probiotic excelent fara lactoza si fara gluten este Jarrow Formulas, Jarro-Dophilus Probiotics, Liquid Drops, Infant – presupun ca fetita e bebelus. Eu l-am luat de pe iherb, la noi nu este disponibil.
      https://se.iherb.com/pr/p/63733
      Daca intrebi medicul si daca ai 2 minute libere sa-mi spui si mie ce a zis. Nu strica o extra parere niciodata 😉
      multa sanatate si multu pentru feedback!

Leave a Reply to Oana Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *